Heart
**
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

____________________
دسته بندی

عکس

عکس عاشقانه

فیلم

دموی بازیها

مقالات

چگونه جلوی هک شدن وبلاگ خودرا بگیریم؟

تاریخی

پزشکی

مطلب

فال طالع بینی

ویژگی گروه خونی

مطالب

عاشقانه

مذهبی

علمی

عمومی

جوک اس ام اس

خنده دار

اخبار

ورزشی

جدید

اموزشی

مجله الکترونیکی

بازیها وکامپیوتر

کانتر

داستان

کتابها

کامپیوتر

nod32

آیا میدانید؟

روانشناسی

____________________
آرشیو

خرداد 1391

ارديبهشت 1391

____________________
مطالب اخیر

فروش آی دی گارنا و لول آپ کردن آی دی ها
فروش آی دی گارنا و لول آپ کردن آی دی ها
مطلب ارسالی ازatila
خدایا تو دانی
تاريکي شب
تاريکي شب
در افسانه ها آمده روزي
در افسانه ها آمده روزي
الو سلام منزل خداست؟
الو سلام منزل خداست؟
فصل زرد
فصل زرد
بعد از رفتنت......
شب که مي رسد
داستان
داستان
.......
پنج وارونه
پنج وارونه

____________________
نویسنده

gordan

big hitler

____________________
لینک ها

حمل ماینر از چین به ایران

حمل از چین

پاسور طلا

الوقلیون

____________________
لینک ها

انجمن تخصصی ماهواره

لیست تمام وبلاگهای لوکس بلاگ

ردیاب خودرو


____________________
امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 701
بازدید کل : 62070
تعداد مطالب : 151
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

سه شنبه 7 / 3 / 1391برچسب:آلفرد نوبل , نوبل , بانک خاور میانه , خاورمیانه , تابلوی مونالیزا , مونالیزا , ,::2::, , الن اسپوریتو , کاکتوس , زنبور , سبز , آبی , افلاطون , پلاتون , اقلیدس , ابوالهول , پدر وحشت , زیر دریایی غول پیکر , غول پیکر , زیردریایی , زیر دریایی , کره ماه , آرمسترانگ , کالینز , حکیم عمر خیام , عمر خیام , بایرون ولیزى , خط میخی , راولن , كتیبه بیستون , بیستون , كتیبه , اقیانوس اطلس , جعبه سیاه هواپیما , الهه آتنا , زیتون , آتن , تمساح , گورخر , هلرى و تنزنیگ , هلرى , تنزنیگ , قله اورست , بلندترین قله جهان , همو گلوبین , هموگلوبین , ماهیچه بدن , بزرگترین نهنگ جهان , بزرگترین , خلیج فارس , نیوتون , چیتا , یوزپلنگ , بزرگترین سد جهان , پنگوئن , کهکشان راه شیری , کهکشان , راه شیری , Pistol Star , داریوش اول , تورم , گل زنبق , عریض ترین پل , ماهی , کورش , فرمان آزادی کورش , قانون حقوق بشر , قانون , حقوق بشر , طلای سفید , بیماری مارالیا , مارالیا , اینترنت , کالیفرنیا , ناسا , خواندنی ها , نكات جالب , چه جالب ,,

آیا می دانید؟ (2)

آیا میدانید رودخانه گنگ برای هندوها بسیار مقدس است و هر سال مردم زیادی برای پاک شدن و تطهیر خود را در آن می شویند ، در حالی که فاضلاب صد شهر و روستا و میلیونها تن مواد سمی و زاید کارخانه ها به طور مستقیم وارد این رودخانه می شود


  مراجعه به ادامه مطلب............  


ادامه مطلب...

سه شنبه 7 / 3 / 1391برچسب:نام های دیگر دریای مازندران , نام های دیگر دریای كاسپین , دریا , دریای آبسکون , دریای مازندران , دریای طبرستان , دریای استرآباد , دریای باکو , دریای شیروان , دریای دیلم , دریای گرگان , دریای جرجان , دریای گیلان , دریای جیلان , دریای خوارزم , دریای خراسان , دریای تبرستان , دریای یت ها , دریای تپورها , دریای ساری , دریای رزایه , دریای کادوس , دریای طلیسان , دریای طالش , دریای گسکر , دریای قزوین , دریای مشهدسر , دریای مغان , نقشه هکاتوس , آراتوتس , دریای کاسپین , اراتوستن , سامانی , ایران , قزوین , کاشان , کاسپ , هردوت , هخامنشی , مسالک و ممالک , خزر , آیین یهود , قرون وسطی , اوکراین , مجارستان , لهستان , لیتوانی , روسیه , بزرگترین دریاچه جهان , ساسانیان , هرودوت , : آبسکون , مازندران , طبرستان , استرآباد , باکو , شیروان , دیلم , گرگان , جرجان , گیلان , جیلان , خوارزم , خراسان , تبرستان , یت , تپور , ساری , رزایه , کادوس , طلیسان , طالش , گسکر , کپورچال , مشهدسر , مغان ,,

نام های دیگر دریای مازندران (كاسپین)

دیگر نامهای ایرانی که به این دریا نهاده شده و در متن های تاریخی و جغرافیایی به جا مانده ، پر شمار است و از آن جمله می توان به : مراجعه به ادامه مطلب.......
 منبع: شمال نیوز


ادامه مطلب...

سه شنبه 7 / 3 / 1391برچسب: تاریخچه اینترنت , اینترنت , Internet , لن كلین راك , دانشگاه , UCLA , كالیفرنیا , لس‌آنجلس , نخستین اتصال , آرپانت , Node , كمبریج , ایمیل , بین‌المللی , TCP , ارتباط , دامنه , كوانتوم , AOL , امریكا آنلاین , مكینتاش , Apple , World Wide Web , مارك آندرسن , نخستین مرورگر وب , مرورگر وب , نت اسكیپ , مایكروسافت , هرزه‌نگاری , Amazon , eBay , فیس بوك , مارك زوكربرگ , اپل , آیفون , apple , اینترنت بیسیم , اینترنت بی سیم , فایرفاكس , گوگل , Google , سیاتل , پروتکل , TCP/IP , آی پی , IP , The Internet , شبکهٔ عظیم جهانی ,,

تاریخچه اینترنت


 

اینترنت (به انگلیسی: The Internet) را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به دست انسان طرّاحی، مهندسی و اجرا گردیده‌است. این شبکهٔ عظیم جهانی، در اواخر سال ۱۹۶۰ م و با انگیزهٔ همکاری، دسترسی چندسویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی، و امکان‌پذیر شدن کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای علوم و مهندسی شروع شد. تنها از اوایل دههٔ ۱۹۹۰ است که اینترنت به صورت یک شبکهٔ همگانی و جهان‌شمول درآمده‌است. وابسته شدن تمامی فعّالیت‌های بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخیِ نوین در عرصه‌های گوناگون علوم، فن‌ّآوری، و به خصوص در نحوه تفکّر انسان دارد.
به بیان دیگر اینترنت مجموعه‌ای گسترده از شبکه‌ها و دروازه‌هایی است که از پروتکل TCP/IP بمنظور ارتباط با یکدیگر استفاده می‌نمایند. اینترنت، شامل خطوط ارتباطی با سرعت بالا بین گره‌های اصلی و یا کامپیوترهای میزبانی است که داده‌ها و پیام‌ها را Route می‌نماید.
سازمان‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و موسسات متعدد، نیازمند دستیابی به شبکه اینترنت برای ایجاد یک وب‌گاه، دستیابی از راه دور وی‌پی‌ان, انجام تحقیقات و یا استفاده از سیستم پست الکترونیکی، می‌باشند. شواهد زیادی در دست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به واقعیت درآمده‌است.
 مراجعه به ادامه مطلب................
 


ادامه مطلب...

موزش پشتیبان گیری از اطلاعات - چگونگی بازیابی فایل های پاک شده

چگونگی بازیابی فایل های پاک شده



همه ما با این مشکل روبرو شده ایم که ناگهان کامپیوتر فایل یا پوشه هایی را به دلیل مشکلات سخت افزاری یا بدافزارها از دست می دهد. برخی مواقع هم اشتباهات جبران ناپذیر خود و اطرافیان مان باعث می شود که فایل ها از روی سیستم پاک شده و به دیار باقی بشتابند! اگر فایل های پاک شده چیزی مانند کدها یا عکس و فیلم آماده تحویل به مشتری، یا کل پروژه پایان نامه تحصیلی باشد، که دیگر باید خیلی آدم خوش بنیه ای باشید تا کارتان به اورژانس نکشد.

اما در بدترین حالت ها هم باز جای امیدی باقی است. ممکن است فایل های شما هنوز جایی روی هارد دیسک تان زنده بوده و فقط راه خود را گم کرده باشند. تنها کاری که باید بکنید، یادگیری شیوه یافتن آنها در باتلاق هارد دیسک سیستم است. شاید با استفاده از ابزار و شیوه درست، یافتن فایل های پاک شده تنها به سادگی چند گام کوتاه باشد. اما باید شانس خوبی هم داشته باشید. پس در آخرین درس این دوره به سراغ روش هایی می رویم که می توان با آنها فایل های پاک شده را بازیابی کرد هر چند این یک شیوه تضمین شده نیست اما همیشه این امکان وجود دارد که شانس بازیابی داشته باشید. ضمنا با دانستن این روش ها می توانید به دوست تان هم که اطلاعاتش را از دست داده کمک کنید. فراموش نکنید بعد از بازیابی اطلاعات حتما به دوست تان بگویید که در این دوره درسنامه شرکت کند.


خان اول

خوب، شما فایل بسیار مهمی را از دست داده اید. زیاد وحشت نکنید. ابتدا یک نفس عمیق بکشید، حال به راه حل های ممکن فکر کنید. قبل از اینکه لباس رزم بپوشید و در نقش یک بازیافت کننده و جستجوگر فایل فرو بروید، یک بار دیگر با دقت پوشه ای که فایل را ذخیره کرده اید و همچنین سطل آشغال یا Recycle Bin کامپیوتر را کنترل کنید. شاید هم فایل اشتباها به پوشه دیگری منتقل شده باشد! بهتر است آن دور و اطراف را خوب بگردید. چیزی پیدا نکردید؟

۱- هر کاری را که در حال انجام آن با کامپیوتر هستید، متوقف کنید.

وقتی سیستم عامل شما فایلی را پاک می کند، در حقیقت تنها آدرس محلی که فایل روی هارد قرار داشته را به عنوان فضای خالی علامت گذاری می کند. فایل هنوز آنجا است، اما کامپیوتر شما همیشه از فضای خالی بیشتر استقبال می کند و فایل های جدید را دوان دوان روانه فضای خالی شده می کند. در صورتی که چنین اتفاقی برای محل دفن فایل بیفتد، کار بازیابی آن بسیار سخت تر می شود. این بدان معناست که شما باید کار با کامپیوتر را به حداقل ممکن برسانید. هر فایل جدیدی که ذخیره می کنید یا هر اطلاعات جدیدی که سیستم عامل روی هارد دیسک می نویسد، شانس شما برای بازیابی فایل تان کاهش می یابد.

۲- برنامه بازیابی مناسبی را انتخاب کنید.

ویندوز: اگر از ویندوز استفاده می کنید، خوشبختانه دامنه انتخاب برنامه بازیابی رایگان بسیار وسیعی در اختیار دارید. برخی از برنامه های قابل تامل مانند Undelete Plusیا PC Inspector File Recovery و Restoration انتخاب های کاملا مناسبی خواهند بود.

Undelete Plus یکی از راحت ترین رابط های کاربری را در این بین دارد و برای استفاده از آن مشکل چندانی نخواهید داشت. این برنامه همچنین سیستم فیلتر پیشرفته ای دارد که یافتن نوع خاصی از فایل را در میان انبار کاه فایل های پاک شده، راحت تر می سازد. ولی برخی می گویند دو برنامه دیگر، در یافتن و بازیابی فایل ها، بهتر عمل می کنند. نکته جالب بعدی، پرتابل بودن برنامه Restoration است، که آن را به یکی از همراهان جدایی ناپذیر یعنی کول دیسک شما تبدیل می کند.

اگر هم از این برنامه ها خوش تان نیامد، سری به Recuva بزنید و آن را امتحان کنید. چون به نظر می رسد برنامه قوی و قابل اعتنایی است. در هنگام از دست دادن اطلاعات حیاتی، چنگ زدن به هر ریسمانی برای نجات، خالی از فایده نخواهد بود.

همه سیستم عامل ها: اگر از سرو کله زدن با پنجره ترمینال یا خط فرمان سیستم واهمه ای ندارید، برنامه رایگان Photo Rec بدون وابستگی به سیستم عامل خاصی، انتخاب کاملا مناسبی به نظر می رسد. درست است که از نام برنامه به نظر می رسد که فقط با عکس ها سرو کار دارد، اما به خوبی از پس انواع فایل بر می آید.

TestDisk هم از برنامه های بازمتن قوی برای بازیابی فایل های گم شده است. این برنامه نه تنها می تواند به بازیابی فایل های پاک شده از هاردهای با فرمت های مختلف بپردازد، بلکه توانایی بازیابی و اصلاح سکتور بوت بسیاری از هاردها را هم دارا است.

۳ - فایل های تان را بازیابی کنید.

حال که ابزار مناسب را انتخاب کرده اید، زمان آن رسیده که هاردتان را برای یافتن اطلاعات گمشده زیر و رو کنید. مرحله اسکن و جستجوی هارد دیسک، بسته به برنامه مورد استفاده و حجم هارد، ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. بعد از اتمام اسکن، شما با لیست بلند بالا و نامرتبی از تعداد زیادی فایل روبرو هستید. البته بسیاری از این فایل ها چیزی بیشتر از فایل های سیستمی به درد نخور که خود سیستم عامل هنگام کار می سازد، نیستند. شما تنها به دنبال فرمت و نام مشابه با فایل های گم شده تان بگردید.

اگر فایل تان را یافته اید، تبریک می گوییم. در همین محیط برنامه می توانید پیش نمایشی از آن را ببینید و سپس آن را در محل مورد نظرتان کپی کنید.

مراحل یک تا سه را طی کرده اید و هنوز به نتیجه نرسیده اید؟ ممکن است تلاش دوباره با برنامه ای دیگر، شما را به مقصد برساند. اگر باز هم به نتیجه نرسیده اید، در خان دوم با ما همراه شوید تا کمی دقیق تر به قضیه نگاه کنیم و به دنبال راه حل های دیگری بگردیم.

خان دوم

در مرحله قبل آشنایی اولیه ای با مقوله بازیابی فایل داشتیم و با برخی از برنامه های کاربردی آن آشنا شدیم. حال بگذارید نگاه دقیق تری داشته باشیم به برخی مشکلات حادتر در این زمینه، شیوه های بازیابی و ابزارهایی که در این جستجو کاربرد دارند.

بازیابی اطلاعات از هارد دیسک با مشکل بوت یا کاملا پاک شده

از دست دادن اطلاعات فقط این نیست که یکی دو فایل را اشتباهی پاک کرده و آنها را از سطل آشغال سیستم هم بیرون بیندازیم. گاهی ممکن است به دلیل برخی اشتباهات یا مشکلات، تمامی اطلاعات هاردتان را به یکباره از دست بدهید. حتی در این حالت هم، هنوز می توانید از خیلی از برنامه های خان قبلی برای برگرداندن اطلاعات استفاده کنید. البته ابتدا باید هارد را بر روی یک کامپیوتر دیگر نصب کنید تا از طریق سیستم عامل کامپیوتر میزبان، به هارد پاک شده دسترسی داشته باشید.

اگر هم نمی دانید که چگونه باید هارد بدون بوت تان را به یک کامپیوتر دیگر وصل کنید، یا اینکه دسترسی به کامپیوتر دیگری ندارید، یک سی دی لایو لینوکس می تواند بهترین کمک برای نجات فایل های تان باشد.

عکس های گم شده را بازیابی کنید.

اگر به احیاء عکس های تان از حافظه آسیب دیده دوربین دیجیتال نیاز دارید، جای خوشحالی است که تقریبا همه برنامه های معرفی شده در خان اول، توانایی این کار را دارند. تنها کافی است قبل از باز کردن برنامه بازیابی مورد نظر، کارت حافظه آسیب دیده را با دوربین یا کارت خوان، به کامپیوتر وصل کنید. حال به همان شکلی که هارد دیسک سیستم تان را جستجو و زیر و رو می کردید، به جان کارت حافظه بیافتید و عکس ها را از حلقومش بیرون بکشید.

ممکن است برخی برنامه های اختصاصی بازیابی عکس مانند Zero Assumption Digita l Image Recovery هم بتوانند کمک خوبی در این مرحله باشند.

بازیابی اطلاعات از CD و DVDهای خش افتاده و آسیب دیده

اگر اطلاعاتی را که به دنبال آنها هستید، بر روی سی دی یا دی وی دی باشند، فرایند بازیابی به کلی متفاوت از شیوه های قبلی خواهد بود. برنامه رایگان CD Recovery Toolbox به صورت اختصاصی برای بازیابی اطلاعات بخش هایی از سی دی که قابل خواندن هستند طراحی شده، تا هر اندازه ای که ممکن باشد اطلاعات را از یک دیسک آسیب دیده بیرون کشیده و نجات دهد.

اگر این کار هم برای سی دی یا دی وی دی شما موثر نبود، بد نیست سری به برنامهCDCheck هم بزنید، که برای ۳۰ روز رایگان است.

اگر هنوز هم به دلیل خش های فراوان، با مشکل مواجه اید، بهترین راه حل، حذف این خش و خطوط از روی سطح سی دی است. یکی از روش های خوب برای این کار استفاده از تکه ای پنبه یا دستمال نرم به همراه کمی خمیر دندان است. هر چند در صورتی که به دنبال نتیجه بهتر باشید، باید کمی هزینه کرده و یک دستگاه خش گیر سی دی به همراه مواد ویژه همراه آن را از بازار تهیه کنید. البته یادتان باشد که این کارها را با مسئولیت خودتان انجام می دهید.

خان سوم

مراجعه به موسسات بازیابی اطلاعات.

اگر هیچ کدام از روش های گفته شده مشکل را برطرف نکرد می توانید به شرکت هایی مراجعه کنید که تخصص شان بازیابی اطلاعات است. آنها با دریافت هزینه با ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری تخصصی، کار بازیابی اطلاعات را انجام می دهند. شاید اطلاعات از دست رفته آنقدر اهمیت داشته باشند که دنبال چنین راه حلی بروید.

خان چهارم

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

جدا از بحث شیوه ها و روش هایی که تا اینجا صحبت کردیم، همیشه بهترین روش بازیابی اطلاعات، پیشگیری و پیشدستی با یک برنامه پشتیبان گیری کاربردی است. اگر اطلاعات شما به صورت خودکار بر روی ابزارهای پشتیبان گیری منتقل شوند، نسخه های پشتیبان تان مرتبا کنترل شده و بدون اشکال باشند و همیشه چند کپی مطمئن از فایل های پشتیبان تان داشته باشید، هیچ وقت به خود زحمت نمی دهید که با مشقت فراوان به دنبال بازیابی و باز پس گیری فایل های تان باشید. 

شکستن دیوار صوتی یعنی چه؟

برای توضیح درباره آنچه هنگام شکستن دیوار صوتی روی می دهد، ابتدا باید به صوت به چشم موجی با سرعت انتشار محدود نگاه کرد. همه شما با اثرات ناشی از محدود و نسبتا کم بودن سرعت صوت آشنایی دارید؛ بازتاب صدا در کوه، تاخیر زمانی در شنیدن صدای بلندگوهایی که یک چیز را پخش می کنند و شنیدن صدای رعد پس از دیدن برق. در سطح دریا و دمای 22درجه، امواج صوتی با سرعت 345متر بر ثانیه یا 1240کیلومتر در ساعت منتشر می شوند. هر چه دما و فشار کاهش یابد، سرعت صوت کم می شود، به طوری که برای هواپیمایی در ارتفاع 35هزار پایی - جایی که دما 54- درجه است سرعت صوت به 295متر در ثانیه یا 1060کیلومتر در ساعت می رسد. حالا یک منبع صوتی را تصور کنید که یک پالس در ثانیه در فضا پخش می کند. این پالسها را می توان به صورت پوسته های کروی از هوای پرفشار که با سرعت صوت بزرگ می شوند و صوت را منتشر می کنند تصور کرد (درست مانند دایره های ایجاد شده در سطح آب پس از پرتاب یک سنگ) به این کره ها جبهه های موج می گوییم. اگر چشمه ساکن باشد، این کره ها، مانند دایره های آب هم مرکز خواهند بود ؛ اما اگر منبع شروع به حرکت کند، این کره ها را در جهت حرکتش جابه جا خواهد کرد.

به طوری که فاصله کره ها از هم در یک طرف (در جهت حرکت) کمتر و در طرف مقابل بیشتر خواهد شد. (با رسم شکل این مطلب را خواهید دید). مقدار این جابه جایی بستگی به سرعت منبع نسبت به سرعت انتشار صوت دارد. هر چه سرعت منبع بیشتر باشد، به جبهه های موجی که در هر لحظه تولید می کند، نزدیکتر شده و بنابراین فاصله جبهه ها در مقابل منبع کمتر و کمتر می شود، تا این که در سرعت صوت، منبع به موج صوتی خود می رسد و با آن حرکت می کند. به طوری که جبهه های کروی امواج تولید شده همگی مقابل منبع انباشته می شوند. (مثل حلقه های تودرتو با شعاعهای مختلف که در یک نقطه بر هم مماسند). از نظر فیزیکی جبهه های موج نشاندهنده تغییرات فشار هوا هستند و همین تغییرات فشار است که گوش ما آن را به صورت صدا می شنود.
حالا تصور کنید همه این جبهه های موج پرفشار جلوی یک هواپیما که با سرعتی در آستانه سرعت صوت حرکت می کند جمع شود. در این صورت جبهه ها همدیگر را تقویت می کنند و یک موج فشار با دامنه بسیار زیاد تشکیل می دهند. این موج، نیروی مقاومت هوا را زیاد می کند و باعث کاهش نیروی بالابر و دشواری کنترل هواپیما می شود. وقتی سرعت هواپیما با افزایش توان از سرعت صوت پیشی می گیرد، از این سد و دیوار صوتی عبور می کند و به اصطلاح دیوار صوتی را می شکند. در این حالت موج، دامنه تشکیل شده که به آن shock wave گفته می شود در هوا منتشر می شود و به زمین می رسد. شدت موج رسیده به زمین به ارتفاع هواپیما و اندازه آن بستگی دارد. اگر هواپیما به قدر کافی به زمین نزدیک باشد موج فشار می تواند آنقدر قوی باشد که باعث شکستن شیشه ها، تخریب ساختمان های سست و یا کاهش شنوایی افراد شود. شکستن دیوار صوتی یا گذشتن از سرعت صوت، اولین بار در 14اکتبر 1947 و به وسیله چاک بیگر، خلبان نیروی هوایی امریکا با هواپیمای -X1 که به همین منظور ساخته شده بود اتفاق افتاد. امروزه بیشتر هواپیماهای جنگنده براحتی از سرعت صوت می گذرند، به طوری که سرعت بعضی مانند SR71 به 3600کیلومتر در ساعت 3برابر سرعت صوت می رسد. اما تصویر بالا به شما امکان می دهد که این پدیده صوتی را ببینید! این تصویر که به وسیله جان گی در جولای 1999 گرفته شده است، یک فروند هواپیمای F18 هورنت را در حال عبور از دیوار صوتی بر فراز اقیانوس آرام نشان می دهد. اشتباه نکنید. ابرسفید رنگ صدا نیست. در اطراف بالهای هواپیما بخصوص در شرایط پرواز صوتی، مناطق کم فشار فراوانی ایجاد می شود. اگر هوا بخار آب زیاد داشته باشد، فشار هوای پایین، آب موجود در هوا را متراکم می کند و باعث ایجاد ابری از بخار در اطراف آن می شود. وقتی هواپیما از دیوار صوتی عبور می کند، هوا به طور موضعی با shock wave آشفته و بخار ناپدید می شود. جان گی عکس را در لحظه ای که صدای غرش را شنید، درست پیش از ناپدیدشدن ابر، گرفته است. 

چهار شنبه 1 / 3 / 1391برچسب:مهاراعتیاد,کودکان,بازی,اعتیاد,

مهار اعتیاد به بازی در نوجوانان


 


حتماً دیده اید کودکان و نوجوانانی را که تمام روز را پای بازی های کامپیوتری یا اینترنت می نشینند یا به طور دائم با گوشی های موبایل بازی می کنند و حتی یک ساعت هم آنها را کنار نمی گذارند. این یک رفتار و عادت غیر عادی است به نام «اعتیاد به تکنولوژی» که اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود، تبدیل به یک ناهنجاری روحی در این افراد نوجوان و کم سن و سال می شود.
اخیراً در شهر لندن در انگلستان، برای کمک به بچه هایی که بیش از حد به شکل های مختلف تکنولوژی و بازی های کامپیوتری عادت کرده اند، یک «مرکز ترک اعتیاد به تکنولوژی» به اسم بیمارستان «کاپیو نایتینگل» تأسیس شده است، که به طور تمام وقت راهنمایی های تلفنی نیز ارائه می دهد. والدین این بچه ها درباره اینکه چه طور باید با آنها رفتار کنند که کم کم این عادت آنها از بین برود، از این مرکز مشاوره و کمک می گیرند.

 

از روانشناسی رنگها چه میدانید؟

در سال ۱۶۶۶، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.
آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمّل می‌نامند.

 



 

چهار شنبه 1 / 3 / 1391برچسب:زن,زیبا,زشت,مرد,ازدواج,

چرا خانم های زیبا با مردهای بدقیافه ازدواج می کنند؟

از آنجا که خانم ها دنبال مردی برای زندگی هستند ممکن است کسی را انتخاب کنند که از نظر ظاهری پایینتر  از آنها باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد که ازدواج هایی که در آن زن از نظر ظاهری بهتر از مرد است، بسیار پردوام تر و مثبت تر است. تصور محققان از دلیل آن این است که مردها اهمیت زیادی به زیبایی می دهند درحالیکه خانم ها بیشتر می خواهند همسری داشته باشند که به خوبی از آنها حمایت کند. محققان قبول دارند که مسئله زیبایی بسیار شخصی و نسبی است اما تحقیقات نشان می دهد که استانداردهای عمومی برای زیبایی وجود دارد مثل چشمان درشت، داشتن صورت متقارن، و بیبی فیس بودن و یک نسبت خاص برای دورسینه و دور لگن.

 



 

چهار شنبه 1 / 3 / 1391برچسب:کشتی,باری,دی گرانیا,,

اسرار کشتی ماری سلست

کشتی باری دی گراتیا در مسیر خود از نیویورک به جبل اطارق با کشتی دو دکله عجیبی مواجه شد که مسیر آن ثابت نبود مثل آن بود که ناخدایی مست کشتی را هدایت می کرد وقتی باد می وزید کشتی به هر سو منحرف می شد.
ناخدای دی گراتیا هیچکس را بر عرشه آن کشتی ندید چند علامت فرستاد اما پاسخی نشنید.
کشتی نزدیکتر شد. قایقی به آب انداخته شد ناخدا و معاون دوم بطرف کشتی عجیب پارو کشیدند. نزدیکتر شدند. نام کشتی بر بدنه آن خوانده می شد ماری لست ناخدا و همراهان به عرشه ان پا نهادند. ساعت سه بعد از ظهر 5 دسامبر 1872 بود.
آنچه در آنجا یافتند آغاز معماریی شد که اکنون بیش از یک قرن از آغاز آن می گذرد. انها هیچکس را ندیدند کشتی را جستجو کردند اما خالی بود. ماری سلست بر آتلانتیک پهناور به تنهایی شناور بود.
کشتی در وضعیتی مطلوب بود بادبانها و عرشه و بدنه همه سالم بودند. محموله آن بشکه های الکل دست نخورده در سر جای خود قرار دات مقدرای زیادی مواد غذایی و آب در کشتی قرار داشت.
در خوابگاه ملوانان لباسها خشک و منظم بر روی هم چیده شده بود. چند تیغ صورت تراشی زنگ نزده بر میزی قرار داشت و باقیمانده غذایی بر روی آتشی که خاموش شده بود گذاشته بودند. مقداری پوره و یک تخم مرغ عسلی شکسته بر سر میز بود. کنار بشقاب دیگر یک شیشه سر باز شربت سینه بود که چوب پنبه آن را در کنارش گذاشته بودند.
طرف دیگر چرخ خیاطی کوچکی قرار داشت و لباس بچه گانه ای زیر آن بود همان دو و بر قوطی روغن انگشتانه و خرده پارچه ریخته شده بود و در روی دیوار مجموعه ای کتاب در کتابخانه ای بود خلاصه مثل آن بود که تمام سرنشینان کشتی بی مقدمه و ناگهانی تصمیم به ترک کشتی گرفته بودند از زمان واقعه مدت زیادی نمی گذشت زیرا غذا فاسد نشده و اشیا فلزی زنگ نزده بود.
اتاق معاون هم دست نخورده بود بر روی میز کاغذی قرار داشت که بر روی آن محاسباتی نیمه تمام شده بود سکه های طلا جواهرات و پول در گاو صندق کشتی سر جایش بود فقط زمان سنج ناپدید شده بود.


چهار شنبه 1 / 3 / 1391برچسب:زلزله ,شدت,مطلب علمی,,

زلزله

اندازه گیری زلزله






معمولا وقتی از شدت درجه ریشتر (Richter) صحبت می شود، تمامی اطلاعات مربوط به شدت یک زلزله ارائه می شود.



شدت زلزله در واحد ریشتر که برگرفته از اسم زلزله نگار آمریکایی، چارلز فرانسیس ریشتر (Charles Francis Richter) است، یک جدول شدت لگاریتمی شناخته شده بین المللی است. ریشتر در سال ١٩٣٥ زمانی که کار درجه بندی خود را تکمیل کرد، Magnitude را (با حرف اختصاری M) که برگرفته از کلمه لاتین Magnitudo به معنای اندازه و مقدار است، به عنوان مقیاس اندازه گیری زلزله معرفی کرد.





درجه بندی ریشتر با M١ شروع می شود که این مقدار برای لرزش های قابل حس زمین است. هر نقطه و مکانی روی این درجه بندی به معنای شدت زمین لرزه به میزان ده برابر است. M٨ نشان دهنده زمین لرزه های بسیار شدید است. ریشتر، حد و مرزی برای مقادیر M٨ در نظر نگرفته است.


مقیاس های درجه بندی ریشتر:

شدت ١-٢ ریشتر:

فقط به واسطه ابزار و تجهیزات می توان این درجه زلزله را تشخیص داد.


شدت ٣ ریشتر:

در نزدیکی محل زلزله به سختی قابل احساس است.


شدت ٤-٥ ریشتر:

تا شعاع ٣٠ کیلومتری از مرکز زلزله قابل حس بوده و همراه با خرابی های مختصری است.



شدت ٦ ریشتر:

زمین لرزه ای قوی است که تلفات جانی در بر دارد و خسارت های سنگینی را در مناطق پر جمعیت بار می آورد.


شدت ٧ ریشتر:

زلزله ای با قدرت بسیار بالاست که می تواند منجر به بروز فاجعه شود.


شدت ٨ ریشتر :

عظیم ترین و مخوف ترین زلزله ای است که تا کنون شناخته شده است.



مقدار Moment:

مقیاس ریشتر، زمین لرزه های بسیار شدید یعنی حدود ٨ ریشتر به بالا را به سختی اندازه می گیرد. به همین خاطر، زلزله نگاران آمریکایی، مقیاس Moment را برگزیده اند. در این مقیاس به جای انرژی آزاد شده، طول شکستگی بر روی پوسته زمین محاسبه می شود. این مقیاس مانند ریشتر به وسیله زلزله سنج مشخص می شود. دستگاه زلزله سنج، همه نوع موجی را که در مدت زلزله به وجود می آید، مورد توجه قرار می دهد.



زمین لرزه های خفیف، حداکثر چند صد متر شکاف روی پوسته زمین ایجاد می کنند. در زمین لرزه هایی با شدت بالا این شکاف می تواند بیش تر از چند صد کیلومتر باشد. در طول و امتداد چنین شکستگی هایی، امواج زلزله به صورت بدون قاعده و یا نظمی خاص، گسترش پیدا می کنند. زلزله کلمبیا در ٢٥ ژانویه ١٩٩٩ شکافی حدود ١٠ کیلومتر ایجاد کرد و مقیاس Moment برای این زلزله ٦.٠ بود.




سونامی و زلزله!





مقیاس Mercali:

در این تقسیم بندی، زمین لرزه مانند مقیاس ریشتر بر اساس شدت آن اندازه گیری نمی شود؛ بلکه بر اساس تأثیرات قابل حس و قابل دید توصیف می شود. این مقیاس بر اساس نام محقق ایتالیایی در زمینه آتشفشان G. Mercali (1850-1914) ، نام گذاری شده است. وی این مقیاس را در شروع قرن ٢١ میلادی ارائه کرد؛ یعنی زمانی که هنوز هیچ گونه ابزار یا قانون دقیق اندازه گیری بین المللی وجود نداشت. این مقیاس امروزه در اروپا به عنوان مقیاس MSK (Medvedev- Sponheuer- Karnik) رایج است.



با مقیاس MSK ، شدت یک زلزله برای مکان های مورد نظر، اندازه گرفته می شود. این شدت در ١٢ درجه، تقسیم بندی و برای هر تقسیم بندی، توصیفات مفصلی داده می شود. به عنوان مثال، سطح یا درجه ششم، باعث بروز شکاف هایی در دیوار می شود و یا در درجه ٧، دودکش ها باعث افتادن دودکش ها از بام ها می شود و در درجه ٨، گوشه های یک بنا فرو می ریزد.

در این نوع درجه بندی، درجه مقیاس های مکانی مناطق زلزله زده بر روی نقشه ثبت می شوند، سپس نواحی با درجه تخریب یکسان از طریق خطوطی به هم متصل می شوند. این نقشه ها به عنوان مبنایی از مکان بیمارستان ها یا نیروگاه ها به کار می روند. 

چهار شنبه 1 / 3 / 1391برچسب:دستگاه بدن دوزیستان,مطلب,علمی,

دستگاه بدن دوزیستان

دوزیستان، دستگاه های بدن



در اغلب کتاب های زیست شناسی برای مطالعه ی بهتر هر یک از رده های جانداران یکی از انواع را به عنوان نماینده مورد بررسی قرار می دهند.

در این مطلب جهت بررسی بیش تر دوزیستان، قورباغه را به عنوان نماینده ی این رده مورد مطالعه قرار می دهیم.



قورباغه مانند سایر مهره داران دارای لوله ی گوارش و غدد گوارشی است. که مجموعا دستگاه گوارش را تشکیل می دهند.

لوله گوارش از مری(Esophagus) ، معده (stomach) و روده ی کوچک(Small intestine)، روده بزرگ(large intestine) و کلواک (Cloaca) تشکیل شده است.



کلواک کیسه ای است که مدفوع، ادارا و سلول های جنسی به آن وارد می شوند. و از طریق مخرج، در انتهای بدن به خارج راه دارد و علاوه بر دوزیستان، در خزندگان و پرندگان نیز دیده می شود.


لوله ی گوارش عضلاتی دارد که با انقباضات خود، اولا باعث مخلوط شدن غذا با شیره های گوارشی می شود و دوما آن را به جلو می راند.



غدد گوارشی عبارتند از:

کبد، لوزالمعده (پانکراس) و غدد کوچک موجود در دیواره لوله ی گوارش کبد(Liver) چند قسمتی است و صفرا می سازد. صفرا در کیسه ی صفراوی جمع می شود و از آن جا وارد روده ی کوچک می شود.



لوزالمعده (Pancreas ) هم در نزدیکی معده قرار دارد. و شیره ی گوارشی خود را از طریق مجرای صفراوی وارد روده می کند. این شیره به همراه ترشحات غدد کوچکی که در بافت درون معده و روده قرار دارند. آنزیمی های لازم را برای گوارش غذا ترشح می کنند.


دستگاه دفع



اندام های اصلی دفع مواد زاید یک جفت کلیه (kindey) است. البته باید در نظر داشت که در قورباغه پوست بدن در دفع دی اکسید کربن نقش حیاتی دارد.




کلیه ها نسبتا بزرگند و در طرفین ستون مهره ها قرار دارند.


اوره، نمک ها و آب اضافی، به وسیله ی واحد های سازنده ی کلیه ها از شبکه مویرگی گرفته می شوند و از طریق دو مجرا به نام میزنای(Ureter)، وارد مثانه(Bladder) و از آنجا به کلواک می ریزد.


دستگاه گردش خون

در حالت نوزادی شبیه ماهی است اما در قورباغه های بالغ قلب سه حفره ای و شامل دو دهلیز و یک بطن است و در دو مسیر درجریان خون وحود دارد.


گردش شش و گردش عمومی

خون اکسیژن دار از شش ها به وسیله ی سیاه رگ های ششی وارد دهلیز چپ شده و خون تیره ی همه اندام ها به وسیله ی بزرگ سیاه رگ ها وارد دهلیز راست می شوند. با انقباض هر دو دهلیز خون وارد بطن شده و خون تیره و روشن با هم مخلوط می شوند. به همین دلیل گردش خون در قورباغه ناقص است. سپس بطن با انقباض خود، خون را از یک سو وارد سرخ رگ ششی و از سوی دیگر وارد آئورت می کند. آئورت انشعاباتی دارد که در سراسر بدن شبکه های موی رگی را تشکیل می دهند.


دستگاه تنفس

در قورباغه بالغ شش ها، پوست و بافت پوششی درون دهان، دستگاه تنفس را تشکیل می دهد.



شش هایی که کوچک، ساده و چین خورده اند، اما چین خوردگی آن ها به اندازه ی مهره داران برتر نیست.

وقتی قورباغه هوا را در درون دهانش محبوس می کند، تنفس دهانی انجام می دهد. پوشش نازک دهان، رطوبت کافی و رگ های خونی فراوانی در این اندام، آن را برای تنفس مناسب ساخته است.

قورباغه در حالتی که فعالیت کمتری دارند مثلا در زمستان می توانند درون لجن های کف آب گیر مدفون شوند.

در این حالت قورباغه از طریق پوست تنفس می کند. تا هنگامی که قورباغه آرام و در حالت رخوت است، تنفس پوستی انجام می شود.

اما در حالت فعالیت مثلا به هنگام شنا کردن به اکسیژن بیش تری نیاز دارد. بنا براین به طور منظم برای نفس کشیدن به سطح آب می آید.


دستگاه عصبی

شامل مغز، نخاع و اعصاب است.



مغز در جمجمه قرار دارد و نسبت به مغز ماهی توسعه یافته تر است.

از دو نیم کره، لب های بویایی، مخچه و بصل النخاع تشکیل شده است.

بصل النخاع به نخاع کوتاهی که در ستون مهره ها جای دارد متصل می شود.



اندام های حسی

شامل گوش میانی و درونی، چشم ها (به جز سی سیلن ها که چشم ندارند) با پلک و غدد اشکی.

جوانه های چشایی درون زبان و دهان و گیرنده های بویایی در حفره های بینی